Nydelige hunder

fredag 23. september 2011

Høsten er definitivt her, puberteten også...

I dag våknet jeg til øsende regn og kraftig vind, det var surt og vått ute. Og hverken jeg eller Nico lystet særlig på å gå ut :) Etter litt om og men så kom vi oss likevell opp av senga og startet å rydde litt, til tross for hodepine/forkjølelse og at vi ikke har lyst.

I morgen er det bryllup til mitt søskenbarn, som der igjen innebærer at hele familien kommer og skal kræsje i vårt hus. Jadda! Så jeg må gi fra meg dobbeltsenga mi og ligge i enkeltseng selv. Så vasking av mitt soverom måtte gjøres, så tok jeg i et tak og vasket hele etasjen til bestefar også :) Slik at han slipper å bekymre seg for det selv!

Det er som sagt øsende regn ute så noe tur er jeg usikker på om det blir i dag, men mine foreldre kommer med Bronto i dag i 4 tiden antar jeg så da skal jeg dra med meg begge hundene ut og la de springe fra seg og herje på plena :) Da er vell hundene slitne også!!

I går var vi på hundetrening, høsten er her så et par lydighetsøkter ute ble gjort! Og vi tok en liten runde inne i hytta også :) Jeg ville da trene Nico på å trene inne i hytta mens en annen hund er der inne. Han er inne i en liten pubertetsfase som da igjen innebærer mye LYD og syting... Jeg virkelig HATER sytinga! Men det er bare å trene på det og håpe det går over igjen etterhvert. Dvergpinscheren Ariell ble med inn og trente ligg rolig, og iløpet av kort tid var fokusen såpass oppe hos Nico at vi kunne ta av båndet. Jeg trente på dekk mesteparten av tiden da han har en teit dalmatinerdekk... Jadda! Det innebærer da å ligge i dekk uten å stappe albuene i bakken :) Så jeg sier "dekk" og han tar albuene nedi "klikk" og belønner, så siger albuene sakte men sikkert opp fra bakken igjen... Belønner og klikker når albuene er nedi bakken, gir belønningen nede på gulvet for å hindre at han strekker seg etter belønningen og dermed får han til å ha albuene nedi mens han belønnes! Jeg kom ikke så langt som jeg trodde, men tiden går så fort og vi skal ha økter på ca 10 minutter inne i hytta før vi bytter hunder. Plana mi var å etterhvert legge han ned i dekk, gå ut på kjøkkenet (ut av syne) så inn og belønne, så ut igjen før jeg går tilbake og belønner... Gå ut ytterdøra og inn igjen og belønne :) Vi trener jo mot fellesdekk med skjult fører, og konkurransen er 1 uke unna... Huff, nå ble jeg jo akutt kjempestressa. Men dette MÅ bare gå bra :) Jeg er foresten livredd for at han skal bryte dekken på neste konk :/

Ellers har vi trent apportering! Og det går jo så som så... Til konk så frykter jeg 2 ting når det kommer til apporten. 1. At han ikke plukker den opp, jeg må kommandere han flere ganger! Pluss dårlig fart... 2. At han tjuvstarter ut for å hente apporten :P hehe! På trening forrige uke så ville han ikke plukke opp apporten fordi den var full av SAND. *fnis* Jada, pingleNico! Han plukket den forsiktig opp og kom bærende med den såvidt inne i munnen...

Så er det RUTA da! Huff, han altså :) Denne gutten har for mye fantasi. Han suser enten gjennom ruta og jeg rekker ikke å brøle STÅ før han er kommet ut BAK ruta... Ellers så springer han inn i ruta og UT på høyre side?! Hva er dette for noe da? :) Spøkehunden... Og ruta som har gått så bra i det siste da. Jaja, vi får bare hoppe i det. Tenkte å trene ruta i dag, men det pøser jo så innmari ute og da ser jeg for meg at det blir dårlig med fart? Men på en annen side. Hva om det pøsregner på konkurransedagen? :) hehe!

I går var det faktisk en liten periode med opphold... Så tenkte jeg skulle filme til dere hvordan det er når vi går tur i nabolaget... Altså på asfaltverden i boligfeltet! Nico løs og holder seg i nærheten. Digger radiusen hans :)
Dette er da etter vi har vært i skogen! På skogsturer har han absolutt IKKE den radiusen og roen der :) Da springer han jo villmann rundt. Men når man går i boligfeltet så må man beholde litt mer ro tilfelle det kommer folk, hunder eller bilen... Syns han er flink jeg!

Samtidig vil jeg poste bilder fra turen!
Nico med sin favorittleke...
Nico begynner å bli voksen gutt
Villmannshunden!
Så fikk jeg den gode ide med å ta bilde av Nico i en litt uvanlig situasjon. Nemlig klatrestudie av Nico :) Fra siden og fra undersiden... Jeg sendte da Nico opp og ned et berg og knipsa løs med kamera... Her er resultatet av klatrestudie :)
Dette er vanskelig mamsen!
Tungt!!
Nico på toppen!!
Så fra en annen vinkel!
Nico starter klatreturen
En tung økt!
Nesten oppe nå!
Endelig oppe!!
Etterpå tok vi turen ned på kunstgressbanen for å trene litt lydighet og leke oss :)
Nyter belønningen i solen!
Koser seg!
Kom igjen da mamsen! Kast den igjen...
Trener på enkeltdekk, mens noen spiller fotball
Belønning med drakamp!!
Det var vell alt for i dag da :) Nå skal jeg se ferdig programmet mitt på tvn før jeg tar meg en tur ut og trener litt lydighet med Nico... Kjøre gjennom Ruta og apport i dag kanskje? :) I og med at det er disse jeg er veldig usikre på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere