Nydelige hunder

fredag 4. februar 2011

10 mnd

Da var det vell på tide å slenge ned et blogginnlegg igjen da kanskje, selv om det er vanskelig å finne ut hva man skal skrive om.

Nico har blitt 10 mnd (2.februar) og jeg syns han blir mer og mer voksen for hver dag som går, både i oppførsel og utseende. Jeg syns han utvikler seg fint både i utseende og på andre ting. En liten gladnyhet er jo at det virker som hormonene til gutten begynner å roe seg ned, ja faktisk. Så da krysser vi fingrene. Han har blitt litt mer klengette og litt rar, han kan for eksempel sette seg ned ved siden av meg og lukte på håret mitt. Helt rolig og fredelig, dette kan han gjøre lenge. Helt til jeg ber han slutte da selvfølgelig :) Er ikke helt fan av denne hårsniffingen!

Ellers så trener vi som helter mot vår LP-debutering, og nervene begynner å roe seg. Og jeg håper innderlig at nervene kan holde seg der nede til etter konkurransen hvertfall. Det hadde passet meg fint. Han er mye enklere å få fokus på både hjemme/uten særlig forstyrrelser, med litt forstyrrelser og på hundeklubben. Dette er jo en stor lettelse for meg nå :) Den siste mnd har vært litt kjip faktisk, der han har vært ufokusert og trasig. Piper og sjåker når det er andre hunder i nærheten, noe som har gjort meg ganske oppgitt og frustrert. Ikke at det har noe for seg i heletatt!

De siste treningene har jeg startet direkte på med utstillingstrening, sprunget et par runder for så å ha stilt han opp. Etter dette har jeg trent lydighet :) Jeg vet ikke om det er dette som har hjulpet? Eller om det rett og slett er hormonene som har roet seg ned. Men det får vi nå sikkert funnet ut av etterhvert da.

I går tok vi tre små lydighetsøkter fordelt utover dagen, samt en tur i skogen. Nico greide selvsagt i et uoppmerksomt øyeblikk fra meg å springe bort til en dame med en liten hund. MEN han kom med en gang jeg ropte, og damen spurtet så raskt av sted at jeg rakk ikke å unnskylde hendelsen en gang. Så jeg hadde jo litt dårlig samvittighet der da, men å springe etter henne var ikke noe alternativ. Men Nico overasket med å komme, jeg trodde jeg måtte inn å hente han. Så en liten positiv ting der da, selv om han ikke skulle sprunget bort dit i utgangspunktet! Kun min feil.

Senere på kvelden gikk vi tur med bånd og det krysset en liten gneldrer bak oss. I en slik situasjon ville Nico begynnt å syte og strittet imot og snudd seg uendelig etter denne lille bjefferen. Men i går kunne jeg enkelt si "nei, kom nå!" Og han kom? Han prøvde ikke å snu seg engang, selv om hunden fortsatte å bjeffe i det den forsvant. Så han overasket der :) Og jeg belønnet MYE... Hadde bare tørrforkuler med meg, men det var MER enn godkjent fra Nico sin side! Det er den positive siden med matglad hund.

Slik det ligger an nå så er det nok tannvisning og fellesdekk jeg gruer meg mest på. Han elsker folk og jeg vedder på at han kommer til å sprette opp når dommeren kommer. Håper innderlig at han ligger rolig i 2 minutter på fellesdekk. Ellers så blir nok Lineføring en utfording, vi har ikke gått så langt uten belønning hittil. Og jeg kommer nok til å være klomsette med tanke på høyre, venstre, spring, sakte osv :) Får bare håpe jeg holder roen og ikke bråsnur i det sekundet dommeren sier vend.

Vi øver oss også til Letohallen og nervene der har ikke kommet enda. Jeg gruer meg ikke så mye, bare litt. Det blir mest av alt spennende. Å endelig få en skikkelig kritikk på junioren min å høre kvaliteter og slikt. Det blir godt :) Så får jeg jo møtt oppdretter og et par kullsøsken av Nico, DET blir også gøy.

Vil legge ved et par bilder fra utstillingstreningen (ett der han står "selv" jeg lokker han til å stå fint (nederste bildet!)) og ett der jeg har stilt han opp med å flytte på bena manuellt :)

Samt et bilde av den fine gutten min på 10 mnd :D Er veldig veldig fornøyd med han og kan knapt vente på at nestemann skal komme i hus.

Lovinda's Johnny Cash <3


Her har jeg stilt han opp selv.


Står "selv".


Det er lov å kommentere :) Jeg syns det er gøy med litt kommentarer og konstruktiv kritikk. Gjerne hvilket ståbilde dere liker best også.

Da skal vi ut å ta en liten lydighetsøkt til kvelds. Så kommer jeg til å oppdatere med på søndagen hvertfall og kanskje i morgen.

God helg

2 kommentarer:

  1. Takk for kommentar, og lykke til imorra. Synes det er så morsomt at du satser, og jobber med rasen vår.. Heia dere:)

    SvarSlett
  2. Fiiine gutten :)
    Vet du, hver gang jeg ser den bingo.com reklamen med den dalmisen, så tenker jeg på dere :p

    SvarSlett

Følgere