Nydelige hunder

onsdag 4. mai 2011

Sommervær

I dag er det regn og surt. Men i går var det nok en gang sol og pent vær så vi tok turen ut på plena for å ta en skikkelig økt lydighet :)
Jeg tok noen filmer for å vise dere resultatene fra dagens økt, men kan
skrive litt kort om mine tanker om øvelsen og økten generellt! Smile
Kanskje noen begrunnelser på hva jeg gjør, og det er fullt lov til å
komme med tips og spørsmål når innlegget er ferdig! Smile

Jeg tar en og en video og skriver om den.

Video 1: Avstandskommandering
Her vil jeg dele opp øvelsen mer, trene på hurtighet i dekk og oppsitt for seg selv for så å sette det sammen. Jeg belønner oftere til vanlig, men her går jeg rundt for å sjekke at han ikke legger seg over på skinka og ikke bryter dekken.
Ellers så er det lite forflytning på Nico, og det er jeg kjempefornøyd med!

Video 2: Hopp over hinder, klasse 1 versjon.


Jeg er ganske fornøyd med denne øvelsen, men han er ofte borti hinderet så han må lære seg å hoppe høyere ved å øke intensiviteten på selve hoppet! Smile

Video 3: Hopp over hinder, klasse 2. Delmoment 1.


Jeg har valgt å dele opp klasse 2 i flere momenter. Forutsetter at hunden allerede kan å hoppe over på kommando. Først så sier man hopp og belønner, legger inn "sitt" på andre siden etterpå og belønner. Nico sitter som regel litt skjevt i forhold til hinderet, så man kan prøve å rette opp med å plassere belønningen riktig. Belønn bak hunden alltid, og plasser gjerne belønningen på motsatt side om hunden er for langt ut mot siden. OM hunden kommer for langt ut på siden når man gir kommandoen "sitt" så blir det vanskeligere å få dirigert hunden over hinderet når den skal hoppe tilbake Smile

Video 4: Hopp over hinder, klasse 2. Hel øvelse!



Her er fullstendig øvelse slik den skal se ut. Hopp over hinder er ikke så vanskelig å lære hunden, det er en ganske enkel øvelse! Smile Det er småpirk igjen på øvelsen, Nico kommer litt for langt ut på siden og hopper derfor litt på skeiva. Men han VET at han skal over hinderet.

Video 5: Apportering

Apportering er noe vi har strevd MYE med. Nå vegrer han seg ikke på apport, ikke for tiden hvertfall. Litt usikker i opptaket, men han kommer inn og jeg velger å belønne på denne måten mesteparten av tiden for å øke fart på innkomsten Smile Fart på innkomst er noe vi har problem med.

Video 6: Apport over hinder (klasse 3 (?) (øke fart på innkomst)


Her belønner jeg slik som på apportering, for å øke fart på innkomsten! Nico er nesten flinkere på apportering over hinder enn vanlig apportering.

Video 7: Apport over hinder (full øvelse).

Apportering med innsitt. Han har plukket opp apporten skjevt, men han bærer den helt inn og holder til jeg tar den og det er bra. Øve mer på at han holder den til jeg tar apporten, han er rask til å slippe så av og til rekker jeg ikke å ta tak i den. Smile

Tja, hva mer skal jeg skrive da! Smile etter lydighetsøkten tok vi en langtur i skog og mark. Der Nico fikk sprunget fra seg godt. Vil legge ut litt bilder i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere