Nydelige hunder

mandag 16. mai 2011

Tågheia

I dag fattet vi nytt mot og fant ut at fjelltur var tingen, jeg og to av mine tanter tok turen til Tågheia i Molde. Tågheia ligger ovenfor Varden og fra Tågheia kan vi se både Tussenvarden og Frænavarden.
 
På starten av turen var det opphold og vi satte snuten mot skihytta. Fra bilen og opp til skihytta så er det grusvei og en sti med noe mer terreng. Det er ganske populære turområder.
Det er fint å gå oppover mot skihytta, men er mye folk ute å går. Vell oppe ved skihytta så tok vi retning mot Tågheia!
Nico måtte posere litt, litt kjedelig å ha bilde av bare skiltet.
Det var veldig bløtt å gå, så vi ble ganske raskt gjennomblaute på beina og oppover beina. Og Nico ble selvsagt ganske full av gjørme der han raser rundt og fikk i dag navnet Speedy Gonzales av min tante.
Flink gutt som venter på sine noe tregere turkamerater.
Noe gjørmette på innside av lår u\og under magen, som vanlig...
Litt natur må man også ta bilder av, i dag denne elven som laget mer bråk enn man skulle tro.

VI hadde ganske fint vær og litt sol på turen oppover mot Tågheia. Vi fant også noen "Stikk ut"-skilt, som man selvfølgelig kan be bikkja posere ved. "Stikk ut" er en turaktivitet der noen utvalgte fjell har bøker man skriver seg inn i, når man har vært på 7 "stikk ut"-fjell så kan man KJØPE seg en "Stikk ut"-kopp... Jadda, jeg mener at motivasjonen for "konkurranse" hadde vært om man hadde FÅTT koppen, men neeei da. Man får muligheten til å kjøpe koppen. Og VIPS falt interessen for "Stikk ut" bort for min del, det blir da som enhver fjelltur, du går opp og skriver deg i boka, thats it.
Når vi endelig kom på toppen så måtte jeg selvsagt ta bilder av utsikten først av alt, dog hadde uværet begynt å nærme seg. Det var god vind på toppen og ganske kjørlig.
Utsikt mot Tustenvarden, og Tusten langt baki der til venstre på bildet.
Utsikt ned mot Varden. Og som dere ser så begynte det å bli tunge mørke skyer.
Utsikt mot Ona og Aukra tror jeg! :)
Og utsikt nedover mot Molde sentrum...
Vell på toppen måtte jeg jo ta bilde av Nico og varden, og selvfølgelig fikk tanten min knipset bilde av jeg og Nico ved varden. Bevis må man ha :)
Så begynte det å hølje ned, MYYYE regn! Det brydde ikke Nico seg særlig om, og fikk han jo ren også da. Men for oss tobeinte var det litt mer ubehagelig. Nico tok like gjerne opp slosskampen mot et tre (alla bjørk).
Og desverre tror jeg Nico tapte, han sprang hvertfall videre uten pinne eller tre så treet var heldig denne gangen.
Mr. Speedy Gonzales i kjent stil!

Det var en kjempekoslig tur, og regnet ødela ikke noe :) Det var behagelig temperatur og Tågheia blir nok besøkt flere ganger. Nå vell hjemme, fant jeg en FLÅTT på Nico. Som vi raskt fjernet OG druknet. Så nå skal jeg bake amerikanske Brownies å kose meg med, vell fortjent etter en aktiv dag.

1 kommentar:

  1. Så ut som en herlig tur:) Og JA man burde FÅ koppen!

    SvarSlett

Følgere