Nydelige hunder

søndag 18. september 2011

Søndag

I dag sov vi begge litt ekstra, altså til kl 09:30. Tror både jeg og Nico var fornøyd med litt ekstra søv, han gjorde hvertfall ingen tegn til å ville stå opp.

Ordna oss og slengte oss ut på tur, før frokost til og med. Gikk til katthola og lot Nico springe fra seg i skog og mark, stor gresslette som han kan springe tulling på og kose seg. Etter ca 1.5 time tur med løs hund og morro så gikk vi gjem og tok en liten økt Lydighet på plena. Kjørte gjennom ruta 3 ganger og hopp over hinder 2 ganger. Det gikk ganske fint, men må passe på å plassere belønningen min mer mot venstre tror jeg. Nico springer inn i ruta og står på høyre side av ruta, akkurat i grenseland. Så heretter skal belønning plasseres litt lengre bak og mot venstresiden :) Se om jeg får forflyttet han litt.

Så til hinderet :) Jeg skal kjøre noen der jeg belønner når han hopper over, for å forhåpentligvis få flyttet han lengre unna hinderet. Han setter seg såpass nærme hinderet at han slår borti med fremlabbene på tilbakehoppinga. Men nå må jeg huske at jeg har et veldig høyt hinder også da. Hehe :) Men tanken bak dette er at han kan øvelsen, og om vi øver på et høyt hinder så kanskje han hopper uten å berøre på et lavere hinder i konkurranse?? Ja, tiden vil hvertfall vise. hehe!

Tenkte å ta apportering også. Men ting er slik at når man ikke har fått frokost så er det litt mindre energi i bane så jeg tok ikke sjansen på det. Så vi gikk inn og fikk oss en god og velfortjent frokost begge to :)

Jeg har begynnt å halvfore Nico på v&h nr 33, og jeg syns jeg ser forskjell i pelsen allerede. Han får ca 100-150gram hver kveld nå i tilvenningsfasen. Og vi startet på torsdag tror jeg, eller var det onsdag? Anyway, jeg syns pelsen hans har blitt fyldigeher og glattere allerede. Kan jeg merke forskjell så raskt? Ikke vet jeg, men gleder meg til å se fremover nå.
5kg vom fordelt i porsjoner på 300gram.
På turen såg vi et Ekorn. Men hadde bare med mobil så MIDT i bildet her er det et ekorn :P
Nico tar stand og leter etter ekornet matmor babler om!
Så vil jeg legge til noen filmer fra treningsøkten her, 2 x fremadsending til ruta og en film av hopp over hinder :) Så er det fullt lov til å komme med tips.
Fremadsending til ruta, første gang. Jeg peker mot ruta og sier "ser du Ruta Nico, ser du ruta!" reiser meg opp og sender hund...
Flytta på ruta og sender hunden for andre gang, samme forløp.
Så en film av hopp over hinder. Klasse 2 versjon... :) Han berører hinderet på tur tilbake. Men men...

Det var dagens aktiviteter... Nå er det litt avslapping, så en liten luftetur før matmor drar på arbeid :)

2 kommentarer:

  1. Har utrolig lyst å begynne med lydighetstrening. Noen tips til hvordan man skal trene på f. eks. fremadsending å slik?
    Satt som skribent på lydighet i sunnmørshallen i fjor og året før der. Skikkelig stilig å se på eliteklassen ! :-) Ser ut som dere er på god vei :-)

    SvarSlett
  2. Takk Kristina og Dennis :)
    Jeg brukte musematte i starten for å lære inn fremadsendinga. Så gjorde jeg musematta mindre og mindre før jeg endret litt taktikk! :) Jeg gikk frem og "påviste" ruta med en leke, sendte hunden frem og kasta frem leka når hunden var på riktig sted...
    Så flytter jeg ruta HVER GANG, aldri ruta samme sted to ganger på rad :)
    Jeg blir skikkelig fasinert selv :) Håper å klare å komme oss til klasse 3 hvertfall, men tiden vil vise!

    SvarSlett

Følgere