Nydelige hunder

søndag 23. oktober 2011

Ting går ikke alltid som planlagt...

I går tok vi kjøreturen til Trondheim, LPstevne hos Nidaros BHK i dag og kos ilag med venninna mi og hennes hunder :)

Dagen startet med at jeg våknet med NULL stemme i morges, ikke et kvakk ut av munnen. Vi kjørte ekstra tidlig så innen vi var fremme på konkurranseområdet så hadde jeg slengt i meg 2 kopper kakao, 2 ibux og mange halsdrops (doc og repsils). Stemmen kom litt tilbake, men veldig hes og mørk stemme og det var ikke slik det skulle...

Vi kom på området å satt oss ned for å se på Elite og Klasse 3, begynnte smått å varme opp Nico som virkelig ikke har vært til stede i det siste. Har flere ganger hatt lyst til å banke på den skallen og spørre om han har tenkt å komme hjem snart... Oppvarmingen gikk greit, en overgira ivrig hund hadde jeg som samtidig var noe fjasete. Hadde ganske gode tanker om ringend er å da, om jeg bare finn til å rope han inn på innkalling og avstand. Vi gikk i ringen, startet med dellesdekk med skjult fører. Denne gangen la han seg, men før jeg var gått bak "skjulet" så SATT han. Meget irriterende og NULL på denne øvelsen. Noe sier med at felles SITT vil bli en mye enklere oppgave for oss to.

Ut av ringen og gi han en liten pause, men siden vi kun var 2 i klasse 2 så måtte vi til pers ganske straks. Han var fremdeles veldig gira. Vi gikk inn i ringen og han var ikke særlig lydhør denne gutten. Startet FVF veldig DÅRLIG, måtte sikkert trippelkommandere og litt til før han var på nett og gikk OK. Ja dere hørte riktig, ok.... Ikke bedre enn det!

Mellom øvelsene var han fjasete. jeg har lyst til å gi han kommando "sitt" mellom øvelsene, slik som jeg gjorde på NKK trondheim. Men Nico fjaset, logret villt, ville hilse på dommer tusen ganger og hva med ringsekretæren. Så hoppe på meg litt, ja han var hvertfall GLAD. Men litt behersket KAN han være og jeg vet han kan...

Den øvelsen som gikk best i dag (føler jeg) er apportering, stå under marsj og innkalling med stå!! Apporteringa så hadde han STORT tempo ut og inn, kjempeimponert over gutten min som tidligere hatet apportering som pesten :) Det må jeg streke under! Stå under marsj stopper han med en gang og blir stående. Kjempebra :) Og på innkalling med stå (som vi nullet på) så var det helt og holdent MIN feil, jeg gir kommando alt for sent. Han hadde STOR fart (noe han ikke har hatt på innkallinga på lenge) så når jeg da roper "stå" (med min hese stemme) ved kjegla så sier det seg selv at han ikke blir stående ved kjegla? hehe... Så eneste grunnen til at vi fikk NULL var at det var mindre enn 5 meter mellom meg og hund. Syns dommeren var litt streng der for jeg var så fornøyd med Nico selv. egentlig :) menmen, bedre lykke neste gang.

En ting jeg vet vi MÅ trene på en DEKK! Han skal dekke, jeg blir gal. Han dekker så sklir han opp, albuene er ikke i bakken. Jeg har ikke helt funnet ut hvordan enda men dette må vi da få til? Rettelse, jeg SKAL få det til. Har bestemt meg for at det skal jeg... Gir ikke opp så lett.

Alt i alt bør jeg være slik ok fornøyd med dagen? Nico er snart 19 mnd. Kan det være hormoner på ferde?? Ikke vet jeg. men dette må vi bare få til, trene intensivitet, kontakt, fokus fokus FOKUS... Trene på ting vi skal gjøre mellom øvelsen, da er det BELØNNING så er det rett i SITT!! Kanskje jeg skal begynne med deg på treningene? Hver gang vi trener, etter belønning er ferdig så skal han sitte? er det en god plan tro? verdt et forsøk.

Ellers, Nico er ikke den eneste som var fjasete på konkurransen. På øvelsen hopp over hinder sa jeg "hopp" en dobbeltkommando på sitt. Så skulle jeg kalle han tilbake å hva sier jeg?? Joda "hoppapport"? Hahahaha. Jaha, såg både dommer og sekretær bare "hæ?" jeg vet ikke hva jeg tenkte på. Men Nico KAN øvelsen utrolig gått så han hoppet over hinderet og satt seg inn på plass :) Veldig flink der da. Får feil kommando og gjør riktig? Ikke værst. Men fikk trekk for dobbeltkommando (på sitt) og trekk for at Nico slo frembena borti hinderet på tilbakehoppet... Kanskje det var fordi jeg var så PAFF over hvor flink han var på apporten??

Vet ikke hva mer jeg skal reflektere over jeg? Jeg blir mer fornøyd jo mer jeg reflekterer, ikke dumt det. Jeg tror jeg må se videoen fra dagens LP før jeg blir ferdig å reflektere... Og den videoen blir ikke lagt ut før jeg har studert den selv *ler* Om jeg så vil legge den ut da, spørs hvor "bra" det ser ut.

POENGSUMMEN ble 106.5 (eller 106) med 3 nuller... Legger ut alle poengene senere! :)

MEN en gladnyhet! Jeg har fått lastet opp videoen fra min debut i Klasse 2 :) Fra MØST/Kristiansund. Har ikke sett videoen selv, men men... dere får se og le...

Enjoy ;)

Ja slik ser det da ut...

Så nå har jeg tid på meg til å morgen på å tenke gjennom noen ting. Skal jeg medle på til LP på NKK Lillestrøm? Eller er det bortkastet penger??

2 kommentarer:

  1. Næmmen har'u sett:) Jeg hadde heller ikke stemme da jeg debuterte (riktig nok i klasse 1) ;) Hodepine (tett i pappen mildt sagt), nesten ikke stemme og svimmel. Så samvittigheten gnagde fordi jeg ikke følte jeg fikk rost Xantos nok mellom øvelsene (for ikke å snakke om etter hele greia)... Men heldigvis syns jeg han gjorde det kjempe bra tross 2 nuller.

    Syns dere er flinke jeg! Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med stevner, men så mye bra på den videoen! Litt nysjgerrig på hvordan du trente inn stå u/marsj... :))

    Jeg så du hadde laget en tråd på canis, og tenkte bare å tipse deg om noe som jeg fikk som råd en gang (som jeg vil påstå har gitt veldig gode resultater for oss!): Siste uka før stevne trener ikke jeg og Xantos noenting. Vi bare leker, går tur og har det moro sammen. Max LP-treningsøkter på 3 minutter, og da skal jeg virkelig VITE at jeg skal belønne han 100% Hadde jeg begynt å trene den siste uka før stevne, så hadde jeg kanskje funnet ting å pirke på, og etter hvert så hadde jeg kanskje pirket hele øvelsen i stykker og rotet alt til (for ikke å snakke om at jeg hadde blitt 10 ganger mer stressa fordi jeg "fant ut" i siste liten at han ikke greide det). For man blir jo helst ekstra stressa uken før stevnet - vet i hvert fall med meg selv at det blir litt nerver, hehe. -Men bare en tanke. Tenkte å delen den siden det fungerer så bra hos oss, da har Xantos alltid gitt alt han har, selv om jeg noen ganger kan være litt pessimist;p

    Marie og Xantos

    SvarSlett
  2. Synes ikke det der var noe å være misfornøyd med jeg! dere er kjempeflinke sammen, og du er en veldig flink handler som ikke gir opp! Klart det er hormoner på ferde, du trodde vel ikke du skulle slippe unna *skratt*! Og det beste med det er jo at det går over!! Ta en pause kanskje, rett og slett? Finn på noe annet "mindre viktig" mens han er slik? Iallefall hvis du føler dere går ett skritt frem og to tilbake :-)

    Stå på, dere er superflinke!

    SvarSlett

Følgere