Nydelige hunder

fredag 15. april 2011

Utstilling? Hva skjer og hva skal man tenke på?

Utstillingssesongen har startet for mange, men ikke for alle enda. Min har såvidt startet med Letohallen i februar, men så har vi hatt pause nå frem til slutten av april. 30 april - 1 mai er det på nytt tid for utstilling og vi tar turen til Sunndal. Det er noe jeg gleder meg mye til og satser på at Nico er enig der. Jeg har begynt å tenkt på forberedelsene til utstilling, leser om tips og triks på internett og har noen tanker selv også. Så tenkte det kanskje kunne vært greit å dele litt med lesere av bloggen. Forberedelse for meg blir jo litt tidlig, det er 14 dager igjen til utstilling.


Forberedelser?
Hvilke forberedelser bruker man å gjøre før utstilling?
De fleste vasker hunden før utstilling. Og det er forskjellig på hvor lenge før utstilling også. Jeg bruker å vaske min 1-2 dager før utstillingen finner sted jeg bruker å klippe klørne ca 1 uke før, men raser med mer pels kan trenge en uke eller to for å få normal pels igjen etter vask. Sjekk derfor ut din rase og hør med din oppdretter.

En annen ting du må ha klart er vaksinering av hunden. Dette er noe som ofte blir sjekket når du skal gå inn på utstillingen, er det da mangel på vaksinasjonen så får du ikke inn på utstillingen.

Andre forberedelser er jo å øve på håndtering og tannvisning, øve på å trave fint i bånd (både eier og hund, eier skal gjerne flyte fint), øve på å stå fint i forhold til din rase. Raser står forskjellig.

Pakk sekken og bilen kvelden før og legg deg tidlig slik at du og hunden er uthvilt. Jeg anbefaler en rolig dag for hunden dagen før utstilling slik at den ikke er sliten og daff i utstillingsringen.

Finn overnattingsplass i GOD TID!

Om du skal til utlandet så må du huske at det kan være andre regler til vaksinering og ormekurer enn her i Norge, kanskje til og med rabiesvaksine. Dette må du huske å sjekke opp før du melder på utstillingen.

Hva skal man ta med?
Det mange tenker på er hva man trenger å ta med seg på selve utstillingsdagen og jeg vil derfor skrive en kort huskeliste på hva jeg tar med når jeg drar på utstilling.
Huskeliste:
Det er greit å ha en ryggsekk å ha tingene i, da har du ledige hender til hund. Og i ryggsekken ligger det: Vaksinasjonskort (VIKTIG), startnummer, nummerlappholder, vannflaske til hunden og vannskål (jeg har en i tøy som er flatpakket), godbiter for å ha i ringen (jeg bruker å ha med 3 forskjellige sorter, for å variere om hunden ikke er helt på nett), godbitpose som jeg fester på meg i ringen, microfiberklut (denne bruker jeg for for å tørke over hunden før jeg skal inn i ringen), Utstillingsbånd og kobbel (vil snakke kort om utstillingsbånd senere i innlegget), evetuellt en paraply om det regner, noe snacks til deg selv (kaffe, kjeks, mat, annen drikke. Det kan bli lange dager), mat til hunden (om hunden ikke har spist frokost), eventuellt et ben til hunden som den kan kose seg med.
Utenom ryggsekken så er det å anbefale å ta med seg en stol å sitte på, jeg skal nå jakte meg ned en ryggsekk inkludert stol. Det er tungt å stå på lange dager :) Tøybur til hunden er også en viktig ting, før hunden skal i ringen og etter så er det greit å kunne slappe av i tøyburet. Eventuellt utstillingstelt om du har det, de fleste har nok ikke telt. Men jeg har nå gått til innkjøp av utstillingstelt, det er kjekt å ha en plass hvor man får skygge til hundene og ly fra regnet om nødvendig.

Viktigste GODT HUMØR!



Jeg har kanskje glemt noe i min huskeliste, men jeg kommer til å oppdatere den om jeg kommer på noe :) Og dere må gjerne skrive ting dere syns er viktige i kommentarfeltet.


Hvilket bånd skal jeg bruke?
Valg av utstillingsbånd er noe mange syns er svært vanskelig. Jeg kjøpte meg nylonbånd i starten da jeg skulle begynne med valpeshow. Jeg kjøpte det billig og greit på nettdyret.no og båndet såg slik som dette ut
Det var ganske langt så jeg måtte surre det til en ball i hånden min, hunden min klarte lett å rygge seg ut av det med lite vridning om han ville og jeg følte det var et dårlig kjøp for min del. Du har lite kontroll på hunden og hunden min sprang ganske dårlig med dette båndet for å si det slik. Han sprang vimsette og kom ofte opp i galopp. Greit han var bare 4 mnd, men ikke noe suksess.
I ettertid gikk jeg på dyrebutikken (Buddy) her i Molde og kjøpte meg et kjettingbånd og et KORT kobbel. Kjettingen var tynn og sølvfarget, jeg syns gull er fint men ikke det som er vanlig på en sortprikket dalmatiner. Det første jeg tenkte var jo "å nei, kjettingstrup. Er ikke det vondt for hunden?". Men min enset det ikke, det var ingen brekninger eller unnavridning og han logrer og står til. Jeg merket stor forskjell på springingen på hunden med en gang. Jeg slapp å frykte at han skulle rygge seg ut av båndet og jeg hadde bedre kontroll på hunden også.
 På dalmatineren så ser jeg forskjellig, noen bruker lær, noen bruker nylon og noen bruker kjetting. Om du er usikker på hvilken type og farge du skal ha til din hund så spørs oppdretteren din :) De kan dette og har ofte gode råd å komme med! Og om dere skal ha ett i kjetting, kjøp kvalitet. Det er verdt prisen, det siste man vil er at kjettingen går i stykker pga dårlig kvalitet og man har en løs hund på utstilling.

Under vil jeg også illustrere med to bilder hvordan jeg bruker å ha båndet på hunden. Dette er noe jeg lærte av en Grand Danois-oppdretter og hunden min sprang mye bedre med båndet slik på, det er bare et lite tips.

Når du tar halsbåndet på hunden så skal det se ut som en P. Dette for at "strupen" skal bli riktig og halsbåndet skal skli ut igjen av seg selv.

Dette er slik jeg hadde halsbåndet på hunden i starten, dere ser midt bak på nakken. Det er sikkert greit for noen hunder, men det ble akkurat slik som med nylonbåndet. Hunden min vimsett og jeg føle han kveltes litt mer når det var slik rett bak.
Her er slik jeg fikk beskjed om å ha båndet fra GD-oppdretteren, du tar på båndet og skyver det slik at båndet går opp ved øret slik som på bildet her
Ovenfra vil det da se slik ut.
Ja, det er hvertfall slik jeg har lært det og fått beskjed om i mitt nærområde. Jeg tok bildene i sted med mobilkamera, sendte Nico ut på plena og da han såg utstillingsbåndet komme frem så ble han kjempeglad og spurtet bort til meg slik at jeg nesten ikke fikk tatt bildet av P-båndet ;) Så utstilling har han ingenting imot!

Hva gjør jeg i ringen?
Jeg er fersk når det kommer til utstilling selv, og de første gangene var jeg veldig nervøs. Jeg viste lite om hva man skulle gjøre i ringen, hva som krevdes av hund og eier o.l. Jeg anbefaler derfor å dra å se på en utstilling eller to før man prøver selv, det er artig å se på også. Og valpeshow er absolutt en god start på utstillingskarrieren. På valpeshow er det viktig å legge grunnlaget for hunden, jeg legger stor vekt på at det skal være gøy å være i ringen. Valpene skal lære at det er gøy og trygt og absolutt ikke farlig, så ikke still krav til valpen i første omgang. Ta det som læring.
Etterhvert som hunden blir eldre blir det mer og mer krav til dere og forventninger. I ringen så bruker man først å stille opp hundene i din klasse. Dommeren går rundt og ser på tennene til hunden, tar på hele kroppen til hunden. Så å øve på håndtering og tannvisning er absolutt en fordel, prøv å lær hunden til å stå rolig når dette skjer. Husk også å øve på at dommer skal ta på testiklene hos hannhund, det er lite tolleranse for hunder som nærmest hopper rundt og glefser etter dommer. Det er ikke mye som skal til for at hunden godtar håndteringen :) Distraher den gjerne med godbit. Så springer hundene rundt i ring før dommer tar for seg en og en hund. Dommeren bruker å være flinke til å instruere så ofte må man springe sirkel, frem og tilbake fra/mot dommer og kanskje i trekant.
Prøv å slapp av og ha det gøy. Under er bilde fra sist utstillingstrening. Jeg og Nico øver på å fristille, jeg sier stå for så å lokke frem bare frembena til jeg syns han står ok. Jeg har også trent inn manuell oppstilling så jeg kan uten problem gå inn og flytte på bena hans selv med mine hender og si "stå og bli" etterpå. Godbiter er lov å bruke i ringen, men noen dommere ber deg slutte å gi godbiter. Jeg gir godbit så står jeg og godsnakker litt med hunden "bli, flink gutt, stå bli, flink. Dyktig!", så gir jeg godbit igjen. Så øve på å øke tidrommet mellom hver godbit. Husk at noen raser stilles forskjellig, små raser på bordet, noen raser holder man halen på osv. Dette må du undersøke og øve på det som er mest relevant for din rase.
På bildet over øver jeg med valpeNico. Han kan allerede der å stå på kommando og jeg kan gå inn og flytte på bena. Når han har vært flink så kastet jeg en leke og belønnet stort. Han er vell 4 mnd eller noe på bildet.
Så "springer" vi. Der ser dere også nylonkobbelet, hvordan det satt på og hvor langt det var. Samtidig har jeg en sterk hund, så er jo usikker på hvor mye det hadde tålt.

Hvor får jeg meldt på og hvilken klasse er hunden min i?
På NKK sine hjemmesider finner dere oversikt over utstillingene du kan melde på. Du går på aktiviteter -- Utstilling og finner der Terminliste for utstilling. Du finner også lydighet og andre aktiviteter inne på NKK sine sider. NKK har også noen artikler som er gode å lese og man får god informasjon gjennom.

Hvordan lære hunden at utstilling er gøy?
Ny i ringen

På NKK sine sider finner du også regler og flere artikler, det er bare å gå inn på NKK å se og lese seg opp :)

Tilbake til hvilken klasse hunden din skal stille i så er det avhengig av alder. Jeg vil skrive en kort oversikt over klassene og alder så dere kan se.
* 9 mnd - 18 mnd gammel --> Juniorklasse
* 15 mnd - 24 mnd gammel --> Unghundklasse
* 15 mnd --> Åpenklasse (hunden kan ikke være champion)

Vi har championklasse, bruksklasse, veteranklasse også. Men går bare kort innpå hvilken klasse for hvilken alder. Dere legger også merke til at som 15 mnd kan man stille både i juniorklasse og unghundklasse? Men de færreste gjør dette, med mindre hunden er godt utviklet for alderen så holder man seg til den laveste klassen. Jeg kommer mest sannsynlig til å stille hunden min som junior så lenge som mulig nettopp fordi han trenger tid til å utvikle seg.

Når man har meldt på en hund så får man som oftest bekreftelse på mail, og ca 1 uke før utstillingen får man PM. Den inneholder startnummer og oversikt over ring og klokkeslett. Jeg fikk min PM til sunndal denne uken, 2 uker før. Men vanligvis kommer den ca 1 uke før :) Anbefaler å være ved ringen 30 minutter før oppmøte tid hvertfall slik at du har litt god tid.

Anbefaler å lese om premiering og slike ting på NKK sine sider. Det ble nye regler og premierings"oppsett" i år (2011) så det er litt å sette seg inn i. Men jeg føler det går ganske greit, det er ikke så store forandringer. På bildet under ser dere slik det var tidligere til VENSTRE og det nye er til HØYRE.

Klippet kort ut forklaring til bildet fra en annen side under her:
"Premiedefinisjoner:
-        Excellent (Utmerket) i kvalitetsklasse.
Hund som i all vesentlighet tilsvarer rasens standard og som presenteres i utmerket kondisjon, viser et harmonisk velbalansert
temperament, holder utmerket klasse og har utmerket helhet. Hundens utmerkede kvaliteter i forhold til raseidealet tillater at dommeren
kan se bort fra mindre detaljfeil. Hunden må ha tydelig kjønnspreg.
-        Very Good (Meget God) i kvalitetsklasse.
Hund som godt tilsvarer rasens standard, som er velbalansert og i god kondisjon. Mindre feil kan tolereres, men ingen som negativt
påvirker helhetsinntrykket. Denne premieringen kan kun gis til hund av meget god kvalitet.
-        Good (God) i kvalitetsklasse.
Hund som tilsvarer rasens standard og hvis eksteriøre feil er av mindre fremtredende karakter.
-        Sufficient (Godtagbar) i kvalitetsklasse. Hund som tilsvarer rasens standard, men
som ikke har rasens alle karakteristiske preg eller har bristende fysisk kondisjon.
-        0. premie i kvalitetsklasse (diskvalifisert).
Skal tildeles hund som:
A: Er eksteriørt utypisk for rasen eller har feil som angis som diskvalifiserende i rasens
standard.
B: Har anatomiske defekter som vesentlig påvirker hundens helse og sunnhet, med spesielt
vekt på rasens opprinnelse/funksjon/bruksområde.
C: Hannhund som ikke har normalt utviklede og normalt plasserte testikler.
D: I ringen viser aggressivitet eller tydelig fluktoppførsel, dvs. om hund kaster seg panisk fra dommer og det ikke finnes noen mulighet
for å tilnærme seg hunden på naturlig måte.
Om 0. Premie(diskvalifisert) tildeles som følge av pkt. D, skal dommeren signere premieliste spesielt for dette."

Ovenfor ser dere en Best i rasen sløyfe (h), Certifikatsløyfe i midten og til venstre er det Certifikat Kvalitet sløyfen. :) På valpeshow får man sløyfene sine. Men når du stiller hund over 9 mnd så må du kjøpe sløyfene dine selv. Du får BIR/BIM sløyfene, og kanskje sløyfer fra gruppe og bis? Resten må du kjøpe selv til en pris på ca 50kr pr sløyfe. Men så er det gøy å ha sløyfer også? :)

Da tror jeg at jeg har fått med meg det jeg i utgangspunktet tenkte på når jeg skulle skrive innlegget her :) Det ble også litt lengre så jeg har tydeligvis fått med en del ting da... Da håper jeg vi møtes på utstilling kjære lesere, husk... Jeg biter ikke ;)

1 kommentar:

  1. Hei Hege.

    Du har en fantastisk flott hund, og jeg blir imponert over hvor flink du har vært til å få han lydig.

    Kan du skrive litt om hvordan du har gått frem for å få en så lydig hund? Begynte du tidlig med lydighetstrening etter at du hentet han hjem?

    Jeg får mest sansynlig en boxervalp i juni og ønsker tips !!

    Takk for svar!

    - Marthe -

    SvarSlett

Følgere